Δημοσχάκης Αναστάσιος

Η Συμφωνία των Υπουργείων Εθν. Άμυνας Ελλάδας – Νορβηγίας μπορεί να αποτελέσει χαλί για να κρυφτούν πιθανές αδιαφανείς διαδικασίες στο μέλλον, κάτι που δεν θα ανεχθεί η ΝΔ

Παρέμβαση στην Ολομέλεια της Βουλής, ως εισηγητής της ΝΔ στην κύρωση της Συμφωνίας των Υπουργείων Εθν. Άμυνας Ελλάδας – Νορβηγίας, έκανε σήμερα (10/05) ο Βουλευτής Έβρου και Αναπλ. Τομεάρχης Εθν. Άμυνας της ΝΔ, Αν. Δημοσχάκης.

Συγκεκριμένα είπε ότι:

  • Χρειάζονται περαιτέρω διευκρινήσεις ορισμένα άρθρα του Σχεδίου Νόμου για την κύρωση της στρατιωτικής συμφωνίας Ελλάδας – Νορβηγίας.
  • Η Συμφωνία των Υπουργείων Εθν. Άμυνας Ελλάδας – Νορβηγίας μπορεί να αποτελέσει χαλί για να κρυφτούν πιθανές αδιαφανείς διαδικασίες, καθώς και τη νομιμοποιητική βάση για μελλοντικές παρανομίες, κάτι που δεν πρόκειται να ανεχθεί η Νέα Δημοκρατία.
  • Θα έπρεπε ο Υπουργός να λάβει υπόψη του ότι ένας ΥΕΘΑ βρίσκεται στις φυλακές και εις βάρος άλλου σήμερα διεξάγονται ανακρίσεις.
  • Παρέχεται στον Υπουργό Εθνικής Άμυνας γενική εξουσιοδότηση για οποιαδήποτε ανάληψη ενεργειών από τον ίδιο, χωρίς την αναγκαία ενημέρωση του Κοινοβουλίου.
  • Δεν αποσαφηνίζεται στο Νόμο η οικονομική επιβάρυνση που θα προκύψει από το συγκεκριμένο Μνημόνιο και αυτή θα πρέπει να αποτυπωθεί σε ξεχωριστό άρθρο.
  • Η Κυβέρνηση έμεινε στις υποσχέσεις αναφορικά με την εξυγίανση των αμυντικών βιομηχανιών
  • Το Υπουργείο Εθν. Άμυνας περιμένει την εταιρεία Paramount ως τον «από μηχανής θεό» για να εξαγοράσει έναντι 10 εκατομμυρίων την ΕΛΒΟ!
  • Το θέμα των αμυντικών βιομηχανιών είναι πολύ σοβαρό και πρέπει να γίνει μία εκ βαθέων συζήτηση στην Ολομέλεια.

Δείτε εδώ το video της εισήγησης

Αναλυτικά η εισήγηση:

«Κύριε Πρόεδρε, ως Νέα Δημοκρατία είμαστε επί της αρχής σύμφωνοι στις διακρατικές συνεργασίες με χώρες της ευρωπαϊκής ζώνης, ειδικά σε ερευνητικά και αναπτυξιακά προγράμματα.

Κύριε Υπουργέ, εντέλει την παρούσα προς κύρωση συμφωνία τη χαρακτηρίζω ως ευχολόγιο καλών προθέσεων, το οποίο είναι αρεστό στους Έλληνες και στους Νορβηγούς. Οφείλουμε, όμως, ως Νέα Δημοκρατία να υπογραμμίσουμε ότι μπορεί να αποτελέσει ένα χαλί κάτω από το οποίο θα μπορεί κανείς να κρύψει αδιαφανείς διαδικασίες και να αποτελέσει τη νομιμοποιητική βάση για μελλοντικές παρανομίες, κάτι το οποίο γνωρίζετε ότι δεν πρόκειται να ανεχθούμε και δεν θέλουμε να πιστεύουμε ότι θα χρησιμοποιηθεί ως πλαίσιο αδιαφανών διαδικασιών.

Κατά συνέπεια, κύριε Υπουργέ, θα αναφερθούμε σε κάποιους προβληματισμούς που προκύπτουν από αυτήν τη σύναψη της συμφωνίας και χρειάζονται περαιτέρω διερευνήσεις και επεξηγήσεις από την πλευρά σας.

Βασικό ερώτημα είναι: πώς ξεκίνησε η αναγκαιότητα σύναψης συμφωνίας με τη Νορβηγία; Για ποιους λόγους επιλέχθηκε η συγκεκριμένη χώρα; Ποιους σκοπούς εξυπηρετεί αυτή η συμφωνία; Υπήρχαν ανάλογες συνεργασίες στο παρελθόν και ποιες ήταν αυτές; Θα ήταν χρήσιμο να αναφερθούμε σε συγκεκριμένα άρθρα και στον τρόπο που έχουν διατυπωθεί στο συγκεκριμένο σχέδιο νόμου και χρήζουν είτε διευκρινίσεων, είτε αναδιατυπώσεων είτε και αλλαγών ενδεχομένως.

Συγκεκριμένα, στο άρθρο 1 εμπλέκονται και εξισώνονται οι κρατικές με τις ιδιωτικές εταιρείες των δύο χωρών, γεγονός που αντίκειται προς την κείμενη νομοθεσία. Επίσης, εγείρονται ζητήματα που ενδεχομένως χρήζουν ελέγχου συνταγματικότητας του προς ψήφιση νόμου, όπως περιγράφονται στο άρθρο 3, ενώ δημιουργούνται ερωτήματα για το περιεχόμενο υλοποίησης του νομοσχεδίου. Γιατί θέλει ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας απεριόριστη εξουσία, βάσει αυτής της συμφωνίας; Γιατί δεν επιθυμείτε να ενημερώνετε τη Βουλή και τα όργανά της σε κάθε βήμα συνεργασίας με τη χώρα αυτή και δεν το μνημονεύετε; Και επίσης, δεν λαμβάνετε υπ’ όψιν ότι ένας ΥΕΘΑ βρίσκεται στις φυλακές και εις βάρος άλλου σήμερα διεξάγονται ανακρίσεις;

Είναι σημαντικό να τονίσουμε, αλλά και να υπογραμμίσουμε ότι με το συγκεκριμένο άρθρο παρέχεται στον Υπουργό Άμυνας γενική εξουσιοδότηση για οποιαδήποτε περαιτέρω ανάληψη ενεργειών από τον ίδιο, χωρίς την αναγκαία ενημέρωση του Κοινοβουλίου.

Να περάσουμε στο άρθρο 14, όπου καταστρατηγείται και δεν διασφαλίζεται ο Εθνικός Κανονισμός Ασφάλειας, κύριε Πρόεδρε, καθώς τα επιμέρους αντικείμενα θα συμφωνούνται μόνο σε επίπεδο τεχνικών επιτροπών και θα τίθενται σε χωριστό διακανονισμό, ο οποίος θα συμφωνείται στην αρχή κάθε έργου, όπως περιγράφεται χαρακτηριστικά στο άρθρο.

Στο άρθρο 16 υπογραμμίζεται ότι εφόσον ανακύψει διαφωνία σχετικά με την ερμηνεία ή την υλοποίηση του Μνημονίου, δηλαδή της συμφωνίας, -σας αρέσει και ο όρος Μνημόνιο!-, τότε οι διαφωνίες δεν θα παραπέμπονται σε κανένα εθνικό ή διεθνές δικαστήριο ή άλλο φορέα για διακανονισμό, αλλά οι συμβαλλόμενοι θα επιδιώκουν την επίλυση με φιλικό τρόπο.

Αυτό είναι κάτι αόριστο. Τι σημαίνει ακριβώς «φιλικός τρόπος», κύριε Πρόεδρε, μεταξύ χωρών και μάλιστα χωρών που πραγματικά έχουν και συμφέροντα; Εδώ μιλάμε για αμυντικό εξοπλισμό, για αμυντικά συστήματα ιδιαίτερα μεγάλης αξίας, για θέματα απόρρητα. Πρέπει να είστε πιο συγκεκριμένος για τον τρόπο με τον οποίον μπορούν να επιλυθούν αυτές οι διαφορές. Θα τις λύνετε εσείς προσωπικά με τον ομόλογό σας της Νορβηγίας ή ο ίδιος ο ΥΕΘΑ; Ένας νόμος οφείλει να είναι σαφής και να μην αφήνει σκιές και παρερμηνείες όπως συμβαίνει στο συγκεκριμένο άρθρο.

Οφείλουμε επίσης να παρατηρήσουμε ότι δεν αποσαφηνίζεται στο νόμο η οικονομική επιβάρυνση που θα προκύψει από την υπ’ όψιν συνεργασία και αυτή θα πρέπει να αποτυπωθεί σε ξεχωριστό άρθρο.

Φέρνετε τέταρτο Mνημόνιο. Δεν θα πρέπει να ξέρει ο ελληνικός λαός τι θα χρεωθεί από τέτοιες συμφωνίες και συνεργασίες; Αναφέρετε μόνο ότι ελληνονορβηγική Κοινή Επιτροπή Συνεργασίας θα είναι αρμόδια για όποιον τυχόν οικονομικό διακανονισμό εκδοθεί. Θα είναι σημαντικό να μας πληροφορήσετε και το ύψος αυτών.

Γενικότερα θεωρούμε ότι το υπ’ όψιν σχέδιο νόμου θα πρέπει να τύχει περαιτέρω νομοτεχνικών βελτιώσεων για τη διασφάλιση του απορρήτου, των οπλικών συστημάτων των Ενόπλων Δυνάμεων, για λόγους διαφάνειας και γενικότερου συμφέροντος του ελληνικού Δημοσίου.

Κύριε Υπουργέ, το βασικότερο ζητούμενο στο μνημόνιο που εξετάζουμε σήμερα είναι τα οφέλη που θα προκύψουν για τις δικές μας αμυντικές βιομηχανίες που εξαιτίας και των κυβερνητικών παραλείψεων βρίσκονται ουσιαστικά σε οικονομικό αδιέξοδο.

Στο τέλος της εισήγησής του ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας ενώπιον της Επιτροπής, κύριε Πρόεδρε, αναφέρθηκε στο θέμα της ΕΛΒΟ. Περιμέναμε από την Κυβέρνηση να παρουσιάσει ένα σχέδιο εξυγίανσης για το σύνολο των αμυντικών βιομηχανιών, αλλά κάτι τέτοιο δεν έγινε ποτέ. Μείναμε μόνο με τις εξαγγελίες και τις υποσχέσεις σας, οι οποίες όμως δεν έγιναν πράξη, όπως το συνηθίζετε άλλωστε ως Κυβέρνηση.

Τώρα έχουμε την πώληση της ΕΛΒΟ με τον σχετικό διαγωνισμό να «τρέχει» μέχρι τις 15 Μαΐου, με κατώτερο τίμημα αυτό των 10 εκατομμυρίων. Την ίδια στιγμή ανοίγετε πόρτα για τις ιδιωτικές αμυντικές βιομηχανίες να αναλάβουν μέρος της εκτέλεσης της συμφωνίας της οποίας την κύρωση συζητούμε εδώ.

Ακούσαμε στη συνεδρίαση της Διαρκούς Επιτροπής Εθνικής Άμυνας και Εξωτερικών Υποθέσεων της προηγούμενης Τετάρτης να μιλάει με ενθουσιασμό για τη νοτιοαφρικανική Paramount, η οποία ενδιαφέρεται για την ΕΛΒΟ. Μίλησε για το business plan της εταιρείας, για το γεγονός ότι διασφαλίζονται οι θέσεις εργασίας των εργαζομένων…

Δεν μπορώ να αποφύγω τον πειρασμό  να πω ότι τον Ιούλιο και τον Σεπτέμβριο του 2013 ο ίδιος ο Υπουργός έλεγε ότι «θα τσακίσουν την Κυβέρνηση Σαμαρά-Βενιζέλου επειδή δήθεν ξεπουλούσε» -όπως ισχυρίζονταν- «την ΕΛΒΟ και όλη την αμυντική βιομηχανία στη Γερμανία». Τώρα όλα είναι καλά και περιμένετε την Paramount ως τον από μηχανής θεό για να εξαγοράσει έναντι 10 εκατομμυρίων την ΕΛΒΟ!

Είμαι σίγουρος ότι κι εσείς, κύριε Αναπληρωτά Υπουργέ, αν θα ήσασταν στην Επιτροπή ή αν θα ήσασταν σήμερα στην αντιπολίτευση, θα διαδηλώνατε μαζί με τους εργαζόμενους της ΕΛΒΟ, όπως πρόσφατα έκαναν στη Θεσσαλονίκη οι εργαζόμενοι, οι οποίοι αγωνιούν δικαιολογημένα για τις θέσεις εργασίας τους και για το μέλλον της βιομηχανίας τους.

Το θέμα των αμυντικών βιομηχανιών είναι πολύ σοβαρό και πρέπει να γίνει μία εκ βαθέων συζήτηση στην Ολομέλεια για τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν, κύριε Πρόεδρε, εδώ, στην Ολομέλεια.

Δεν είναι μόνο οι θέσεις εργασίας και οι άνθρωποι που κινδυνεύουν να χάσουν τη δουλειά τους.

Είμαστε συμπαραστάτες τους. Αλλά διακυβεύονται και εθνικά συμφέροντα, σε κρίσιμες εποχές για τη χώρα, με την αυξανόμενη προκλητική ρητορική των γειτόνων μας».