Δημοσχάκης Αναστάσιος

Αναγκαία η ολοκλήρωση έκδοσης ρυθμιστικού Προεδρικού Διατάγματος για το καθεστώς λειτουργίας στο Δέλτα του Έβρου καθώς & η διαβούλευση με τους τοπικούς φορείς διαχείρισης! Κατάθεση Γραπτής Ερώτησης

Σε νέα κοινοβουλευτική παρέμβαση προέβη (6/4/2021) ο Βουλευτής Έβρου κι Επίτιμος Αρχηγός της Ε.Α., Αν. Δημοσχάκης, καταθέτοντας Γραπτή Ερώτηση προς την ηγεσία του Υπουργείου Περιβάλλοντος κι Ενέργειας, θέτοντας εκ νέου το ζήτημα της αναμενόμενης έκδοσης του ρυθμιστικού Προεδρικού Διατάγματος το οποίο θα ορίζει το καθεστώς λειτουργίας στο Δέλτα του Έβρου.

Σε συνέχεια κοινοβουλευτικών του παρεμβάσεων, δια επιστολών & γραπτών ερωτήσεων (βλ. https://www.dimoschakis.gr/%CE%BC%CE%B5-%CE%BA%CE%B1%CF…/), διασφαλίστηκε η απαραίτητη διετής παράταση έως ότου εκδοθεί το Π Δ το οποίο θα αποτελέσει τον Κανονισμό Λειτουργίας του Εθνικού Δρυμού του Δέλτα του ποταμού Έβρου, αποτρέποντας μάλιστα την κατεδάφιση των κατασκευών (καλύβες) της περιοχής του Δέλτα, η οποία φέρει εθνική σημασία.

Λαμβάνοντας υπόψη, ότι διανύουμε το δεύτερο έτος από την χρονική παράταση που δόθηκε, ο βουλευτής επανέρχεται στο ζήτημα, ρωτώντας τον Υπουργό Περιβάλλοντος κι Ενέργειας, Κ. Σκρέκα καθώς και τον αρμόδιο Υφυπουργό σε θέματα προστασίας Περιβάλλοντος, Ν. Ταγαρά, ποιος είναι ο χρονικός ορίζοντας ολοκλήρωσης του ρυθμιστικού πλαισίου και εάν υπάρχει ο σχεδιασμός να προηγηθεί διαβούλευση με τους εμπλεκόμενους φορείς προκειμένου να γνωμοδοτήσουν για τους όρους του ΠΔ.

Ο βουλευτής υπογραμμίζει ότι το ρυθμιστικό ΠΔ αποτελεί προϋπόθεση για την ενίσχυση της επιχειρηματικότητας στην περιοχή με γνώμονα πάντα την διαφύλαξη των περιβαλλοντικών όρων που τίθενται από τις διεθνείς Συνθήκες (NATURA 2000).

Ακολουθεί αναλυτικά η Γραπτή Ερώτηση:

Προς: 1.Υπουργό Περιβάλλοντος & Ενέργειας Κώστα Σκρέκα

2.Υφυπουργό Προστασίας Περιβάλλοντος Νίκο Ταγαρά

Μέσω κοινοβουλευτικών μου παρεμβάσεων, με επιστολές και γραπτές ερωτήσεις (βλ. https://www.dimoschakis.gr/%CE%BC%CE%B5-%CE%BA%CE%B1%CF…/) είχα αιτηθεί να υπάρξει νομοθετική πρωτοβουλία, για την παράταση των προβλεπομένων του άρθρου 128 του Ν.4495/2017, (ΦΕΚ. 167 Α’ 3-11-2017) έως ότου εκδοθεί το νέο Π Δ, το οποίο & θα αποτελέσει τον Κανονισμό λειτουργίας του Εθνικού Δρυμού του Δέλτα του ποταμού Έβρου.

Τελικά η διετής παράταση ευτυχώς χορηγήθηκε όπως ορίζεται στο υπ’ αριθμ. 56 Ν. 4643/2019 (ΦΕΚ 193 Α΄ 3-12-2019).

Η εν λόγω παράταση ζητήθηκε προκειμένου να υπάρξει ο απαιτούμενος χρόνος στις υπηρεσίες του Υπουργείου & όχι μόνον προκειμένου να προετοιμαστεί η προώθηση του απαραίτητου Π Δ που θα ορίζει το καθεστώς λειτουργίας στο Δέλτα του Έβρου.

Δεδομένου ότι ήδη διανύουμε το δεύτερο έτος από την διετή παράταση που δόθηκε με την ψήφιση του σχετικού Νόμου, καθίσταται πλέον επιτακτικό να ολοκληρωθεί το σχετικό ρυθμιστικού Π Δ που θα αφορά στην λειτουργία της περιοχής !Όπως όλοι γνωρίζουμε το Δέλτα του ποταμού Έβρου αποτελεί φυσικό σύνορο μεταξύ της Ελλάδας και της Τουρκίας.

Στο νοτιότερο μέρος του Δέλτα και στην αντίπερα όχθη από την πλευρά της Τουρκίας υπάρχει η πόλη της Αίνου με πληθυσμό περίπου των 10 χιλ.

Από ελληνικής πλευράς το κοντινότερο αστικό κέντρο είναι η πόλη των Φερών (25 χιλ).

Η χωροθέτηση αυτών των δυο αστικών περιοχών καταδεικνύει με τον ποιο ξεκάθαρο τρόπο ότι η παρουσία του Ελληνικού κράτους στην συγκεκριμένη περιοχή πρέπει να λειτουργεί βάσει Σχεδίου!

Η συμμετοχή δέον να είναι ενεργός, ουσιώδης και υλικοτεχνικά θωρακισμένη αφού από την πλευρά της Τουρκίας η ανθρώπινη παρουσία είναι αδιάκοπη, πολυπληθής και στρατιωτικά εμφανής.

Συνεπώς θα πρέπει να εξετασθεί & η περίπτωση μέσω των Εθνικών Σχεδίων όλες αυτές οι κατασκευές (Καλύβες) να χρησιμοποιηθούν ως προωθημένα Εθνικά Φυλάκια επιτήρησης & φρούρησης της ευαίσθητης περιοχής.

Με παλαιότερες κοινοβουλευτικές ενέργειες ανέδειξα το θέμα της εκμετάλλευσης των τριών υφιστάμενων λιμνοθαλασσών μέσω της ιχθυοκαλλιέργειας (βλ. https://www.hellenicparliament.gr/…/c0d518…/10111581.pdf)!

Ο τελικός σκοπός πρέπει να είναι η ενδυνάμωση της τοπικής κοινωνίας, ενισχύοντας έτσι την επιχειρηματικότητα στην περιοχή με γνώμονα πάντα την διαφύλαξη των περιβαλλοντικών όρων που τίθενται από τις διεθνείς Συνθήκες (NATURA 2000).

Παράλληλα λαμβάνοντας υπόψιν ότι η περιοχή είναι ενταγμένη ως προστατευόμενη περιοχή από διεθνείς συνθήκες, θα πρέπει σε κάθε περίπτωση οι όποιες κατασκευές γίνουν για εθνικούς & επαγγελματικούς λόγους να πληρούν τους όρους και τις προϋποθέσεις που τίθενται από αυτές τις Διεθνείς Συνθήκες, όπως:

l το μέγεθος,

l την αρχιτεκτονική της ήπιας κατασκευής εναρμονισμένης με το περιβάλλον που θα εξασφάλιζε την υγεία των φυσικών προσώπων & την προστασία του φυσικού κάλλους,

l τα υλικά κατασκευών

,l την χωροθέτηση κ.λ.π..

Όσοι δραστηριοποιούνται στο Δέλτα Έβρου καλύπτουν μια σημαντική αδυναμία του Ελληνικού Κράτους, αυτήν της καθημερινής και επί εικοσιτετραώρου βάσης ανθρώπινης παρουσίας & δραστηριότητας.

Λόγω της ιδιαιτερότητας της περιοχής η οποία διαθέτει πολλαπλές ιδιότητες θα πρέπει να εξετασθούν στα πλαίσια του σχεδιαζόμενου ΠΔ για το Δέλτα Έβρου και η λειτουργία αυτών των καταλυμάτων.

Μερικές από τις ιδιαιτερότητες & δραστηριότητες της περιοχής που πρέπει να συνυπάρχουν και να ληφθούν υπόψιν στο σχεδιαζόμενο νομοθέτημα είναι οι παρακάτω:

l Αποτελεί προστατευόμενη περιοχή από διεθνείς συνθήκες

l Αποτελεί φυσική οριογραμμή μεταξύ δυο χωρών και άρα ζώνη επαυξημένης φύλαξης.

l Επίσης είναι φυσικός χώρος δραστηριοποίησης επαγγελματιών (αγρότες, κτηνοτρόφοι, κυνηγοί, ψαράδες κ.ά ).

l Τέλος πρέπει να ληφθεί υπόψιν ο τουριστικός κι εκπαιδευτικός χαρακτήρας της περιοχής.

Τα τελευταία χρόνια υπάρχει μια ενίσχυση των συγκεκριμένων τομέων, αλλά απαιτούνται πολλά ακόμη να γίνουν προς αυτήν την κατεύθυνση, κυρίως στις υποδομές αλλά και στο κομμάτι του τουρισμού (διαμονή, εστίαση, μεταφορά, κ.λ.π).

Εν κατακλείδι η χρήση γης, η αξιοποίηση των λιμνοθαλασσών, η διακίνηση διαμονή και γενικότερη δραστηριοποίηση του ανθρώπινου παράγοντα (αλιείς, κυνηγοί, τουρίστες κλπ), οι οικοδομικές προδιαγραφές, η ηλεκτροδότηση κ.ά.π. θα πρέπει να διευκρινίζονται από ένα σαφές νομοθετικό πλαίσιο όπως πρέπει να ρυθμίζει το αναμενόμενο Π Δ !

Λαμβάνοντας υπόψιν τα ανωτέρω και με δεδομένο ότι τον Νοέμβριο του 2021 λήγει η παράταση που έχει παρασχεθεί νομοθετικά ερωτάσθε:

1. Ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης του ΠΔ το οποίο θα ρυθμίζει οριστικά την λειτουργία της περιοχής?

2. Θα προηγηθεί διαβούλευση με τους εμπλεκόμενους φορείς προκειμένου να γνωμοδοτήσουν για τους όρους του ΠΔ?