Δημοσχάκης Αναστάσιος

Εισήγηση για το Σχέδιο Νόμου στρατιωτικής συμφωνίας Ελλάδας – Νορβηγίας ενώπιον της Διαρκούς Επιτροπής Εθν. Άμυνας και Εξ. Υποθέσεων

Για το Σχέδιο Νόμου σχετικά με την Κύρωση του Μνημονίου στρατιωτικής συνεργασίας μεταξύ της Ελλάδας και της Νορβηγίας μίλησε χθες (03/05) ως εισηγητής της ΝΔ στη Διαρκή Επιτροπή Εθνικής Άμυνας και Εξωτερικών Υποθέσεων ο Βουλευτής Έβρου και Αναπλ. Τομεάρχης Εθν. Άμυνας της ΝΔ, Αν. Δημοσχάκης.

Συγκεκριμένα είπε ότι:

  • Λόγω της εύθραυστης κατάστασης στο γεωπολιτικό περιβάλλον είναι αναγκαία η ισχυροποίηση της θέσης της χώρας μας στον διεθνή χάρτη με νέες συμφωνίες.
  • Η Συμφωνία αυτή μπορεί να βοηθήσει τις αμυντικές μας βιομηχανίες, που εξαιτίας της αδιαφορίας της Κυβέρνησης δυσκολεύονται να επιβιώσουν.
  • Ελλάδα και Νορβηγία μπορούν να αναπτύξουν κοινές διαδικασίες για τη διαχείριση διαμόρφωσης και υλικοτεχνικής υποστήριξης Άμυνας ή αμυντικών εξοπλισμών.
  • Παράλληλα μπορεί να επιτευχθεί η κοινή ή αμοιβαία αγορά συστημάτων ισότιμου τεχνολογικού επιπέδου η οποία έχει αναπτυχθεί ή αναπτύσσεται από τις αμυντικές βιομηχανίες.

Δείτε εδώ την εισήγηση του Βουλευτή

Αναλυτικά η εισήγησή του:

«Κύριε Υπουργέ, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι σήμερα καλούμαστε να προχωρήσουμε στην κύρωση του Μνημονίου Κατανόησης μεταξύ του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας και του Υπουργείου Άμυνας του Βασιλείου της Νορβηγίας σχετικά με τη συνεργασία στον τομέα αμυντικών εξοπλισμών, συστημάτων και υπηρεσιών.

Όπως γνωρίζουμε όλοι, η κατάσταση στο γεωπολιτικό μας περιβάλλον είναι εύθραυστη λόγω των πολιτικών συγκυριών, αλλά και της κατά καιρούς επιθετικής ρητορικής που δυστυχώς επιδίδονται οι γειτονικές χώρες. Είναι αναγκαία λοιπόν η ισχυροποίηση της θέσης της χώρας μας στο διεθνή χάρτη με νέες συμφωνίες και περαιτέρω διευρύνσεις των συμμαχιών. Σε αυτό το πλαίσιο εντάσσεται η Νορβηγία, την οποία εξετάζουμε σήμερα και η οποία επεκτείνεται σε μια σειρά συνεργασίας σε θέματα άμυνας. Συγκεκριμένα στο Μνημόνιο η πρόθεση των δύο Υπουργείων Άμυνας για συνεργασία στον τομέα της αμυντικής βιομηχανίας και η κοινοποίηση σε αυτές τις κρατικές και αμυντικές ιδιωτικές βιομηχανίες των δύο χωρών, προκειμένου να διερευνηθεί η ύπαρξη ενδιαφέροντος σε συγκεκριμένους τομείς, οπλικά συστήματα και ερευνητικά και αναπτυξιακά προγράμματα.

Αξίζει, να σημειωθεί ότι αυτή ήταν η πρώτη φορά που επιτρέπεται η εγκατάσταση ξένων στρατευμάτων στη Νορβηγία που την εποχή του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Οφείλουμε να σταθούμε περισσότερο στον τομέα της αμυντικής βιομηχανίας για  τη χώρα μας, καθώς είναι γνωστό τα οικονομικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι τρεις μεγάλες κρατικές βιομηχανίες και κρίνεται απαραίτητο να υπάρχουν νέες συνεργασίες, νέες ενέργειες, για να μπορέσουν να επιβιώσουν.

Από τη στιγμή που η σημερινή Κυβέρνηση δείχνει αδύναμη να αξιοποιήσει το έμψυχο δυναμικό των αμυντικών βιομηχανιών, και να εξυγιάνει τις παραγωγικές μονάδες, φαντάζει πλέον ως μονόδρομος οι συνεργασίες με τις αντίστοιχες ξένες βιομηχανίες. Όπως αναφέρεται στο άρθρο 8 του Μνημονίου, οι δύο συμβαλλόμενοι αναλαμβάνουν να αναπτύξουν κοινές διαδικασίες για τη διαχείριση διαμόρφωσης και υλικοτεχνικής υποστήριξης άμυνας ή αμυντικών εξοπλισμών. Στο παράρτημα Α του Μνημονίου αναφέρονται διεξοδικά οι τομείς που σε πρώτο στάδιο οι δύο χώρες θα επικεντρώσουν το ενδιαφέρον τους για συνεργασία. Αυτή είναι οι εξής: ΑντιπλοΪκοί πύραυλοι κρουζ για πλοία. Παράκτιο πυροβολικό. Ναυτικά ελικόπτερα και αεροσκάφη. Συστήματα, και ηχοεντοπιστές διαχείρισης εντολών υποβρυχίων. Υποβρύχια συστήματα, συστήματα αεράμυνας, συστήματα εντολής ελέγχου και πληροφοριών. Συστήματα επικοινωνιών, ναυπηγική, πυρομαχικά, ηλεκτροπτικοί αισθητήρες.

Αυτή η αμυντική συνεργασία στους παραπάνω τομείς, αλλά μελλοντικά και σε άλλους μπορεί να επιτευχθεί με κοινή έρευνα και ανάπτυξη, αλλά και παραγωγή ή συμπαραγωγή εξοπλισμού που θα μπορούσε να παρέχει τεχνολογικά και οικονομικά πλεονεκτήματα και στις δύο χώρες. Επίσης, μπορεί να επιτευχθεί με κοινή ή αμοιβαία αγορά συστημάτων ισότιμων τεχνολογικού επιπέδου, η οποία έχει αναπτυχθεί, ή αναπτύσσεται από τις αμυντικές βιομηχανίες.

Τα παραπάνω προϋποθέτουν κοινή ενημέρωση προς τις κρατικές και αμυντικές βιομηχανίες των δύο χωρών, προκειμένου να εκφράσουν το ενδιαφέρον τους για συγκεκριμένους τομείς ή προϊόντα, βάσει των αμυντικών σχεδιαστικών προδιαγραφών κάθε χώρας, αλλά και των αναγκών που παρατηρούνται στην παγκόσμια εξοπλιστική αγορά. Η ισχύς του Μνημονίου θα είναι δεκαετής, και από κει και πέρα θα παρατείνεται για διετίες, εκτός και αν οι δύο χώρες αποφασίσουν διαφορετικά. Υπεύθυνη για αυτή τη συνεργασία θα είναι μια ελληνονορβηγική κοινή Επιτροπή, για τη συνεργασία σε αμυντικό εξοπλισμό.  Θα γίνονται συναντήσεις της Επιτροπής και στις δύο χώρες, όπου θα τίθενται επί τάπητος όλα τα προβλήματα, τα αντικείμενα δράσης, αλλά και οι ευκαιρίες συνεργασίας στον τομέα της έρευνας ανάπτυξης παραγωγής προμηθειών και υλικοτεχνικής υποστήριξης.

Η όποια δαπάνη για τη χώρα μας, θα εξαρτάται από το εύρος της συνεργασίας, από το είδος των δράσεων. Πάντως, η έκθεση του Λογιστηρίου του Κράτους που συνοδεύει το σχέδιο νόμου έχει κοστολογήσει, πόσο θα στοιχίσει η σύγκλιση της ελληνονορβηγικής στη χώρα μας και στη Νορβηγία. Και στην πρώτη περίπτωση, κυμαίνεται στα 3.035 ευρώ, για την κάλυψη των εξόδων, μετακινήσεων των Ελλήνων εκπροσώπων. Ενώ στη δεύτερη περίπτωση τα έξοδα φιλοξενίας των νορβηγών εκπροσώπων στη χώρα μας, θα κυμαίνονται στα 520 ευρώ. Εν κατακλείδι, και με δεδομένο τα οφέλη που παρουσιάζονται για τη χώρα μας σε πολλά επίπεδα, από αυτή τη συνεργασία, εισηγούμαστε την επικύρωση αυτού του Μνημονίου».