Δημοσχάκης Αναστάσιος

Κάθετος Άξονας Αρδανίου – Μάνδρας: Σύγχρονος αυτοκινητόδρομος υψηλών προδιαγραφών ή μπαλώματα πάνω στην παλιά Ε.Ο.;

Γραπτή Ερώτηση προς τον Υπουργό Υποδομών & Μεταφορών κατέθεσε ο Βουλευτής Έβρου κι Επίτιμος Αρχηγός της ΕΛ.ΑΣ, Αναστάσιος Δημοσχάκης, σχετικά με την πορεία εργασιών του Οδικού Κάθετου Άξονα και τα προβλήματα που παρεμποδίζουν την ορθή κι έγκαιρη εκτέλεση των εργασιών.

Όπως αναφέρεται στην Ερώτηση, τα σημαντικότερα προβλήματα που παρεμποδίζουν το έργο αφορούν στις εκκρεμείς απαλλοτριώσεις, την έλλειψη λατομικών χώρων, τις διαδικασίες αδειοδότησης χώρων απόληψης αδρανών υλικών αλλά και τις συνεχείς εναλλαγές αναδόχων.

Οι συνέπειες όλων των παραπάνω είναι η μετ’ εμποδίων πρόοδος ενός έργου Εθνικής σημασίας, με προδιαγραφές που απέχουν πολύ από αυτές ενός σύγχρονου αυτοκινητοδρόμου που εξυπηρετεί τις ανάγκες μιας περιοχής με αναβαθμισμένες φιλοδοξίες ενός κυκλοφοριακού κόμβου αξιώσεων.

Ερωτάται ο υπουργός πότε θα ολοκληρωθούν οι απαραίτητες απαλλοτριώσεις, αν τελικά θα προχωρήσουν στην κατασκευή των απαραίτητων ανισόπεδων κόμβων, αν θα χρηματοδοτηθεί η ΠΑΜΘ με αντίστοιχα ποσά που διαθέτει (38εκ €) για το έργο μέχρι σήμερα, καθώς και πότε θα ολοκληρωθεί τελικά αυτό! 

Αναλυτικά η Ερώτηση:

 

 

ΕΡΩΤΗΣΗ

ΠΡΟΣ : Υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών

ΘΕΜΑ: Ολοκλήρωση καθέτου άξονα στο Τμήμα Αρδανίου-Μάνδρας

 Εδώ και επτά χρόνια έχει ξεκινήσει η εκτέλεση του έργου του Καθέτου άξονα της Εγνατίας οδού από το Αρδάνιο μέχρι την Μάνδρα. Στην πορεία εκτέλεσης του έργου παρουσιάστηκαν αρκετά προβλήματα με αποτέλεσμα τις συνεχόμενες διακοπές στις εργασίες του έργου. Τα σημαντικότερα προβλήματα που έπρεπε να αντιμετωπισθούν είναι τα εξής :

  • Το άλυτο ζήτημα των απαλλοτριώσεων (Κυρίως στην περιοχή Θυμαριάς- Προβατώνα- Λύρας)  .
  • Η έλλειψη λατομικών χώρων στον κεντρικό και βόρειο τμήμα του Νομού.
  • Οι δαιδαλώδεις και χρονοβόρες διαδικασίες για την αδειοδότηση χώρων απόληψης αδρανών υλικών.
  • Η γενική οικονομική κρίση της χώρας που μαζί της έχει συμπαρασύρει τον κλάδο των τεχνικών εταιρειών.
  • Οι συνεχόμενες εναλλαγές αναδόχων.

Σήμερα η κατάσταση του έργου δεν έχει διαφοροποιηθεί αρκετά από την έναρξη του, αφού τα περισσότερα προβλήματα συνεχίζουν να υφίστανται. Η χρηματοδότηση του έργου συνεχίζει να γίνεται μέσω του Π.Ε.Π. της Π.Α.Μ.Θ. αφού για την νέα προγραμματική περίοδο 2014-2020 χρηματοδοτεί το έργο με 38 εκ. ευρώ.

Εξετάζοντας κανείς την πορεία εκτέλεσης του έργου από την στιγμή που μελετήθηκε μέχρι τώρα, διαπιστώνει ότι έχει διαφοροποιηθεί αρκετά, με αποτέλεσμα να απέχει από τον αρχικό χαρακτηρισμό του σύγχρονου αυτοκινητοδρόμου. Αυτό βέβαια φαίνεται και από το γεγονός ότι ο συγκεκριμένος οδικός κάθετος άξονας Αρδανίου-Ορμενίου της Εγνατίας Οδού δεν έχει συμπεριληφθεί στα παραχωρηθέντα τμήματα αυτής, με ότι αυτό συνεπάγεται για το ίδιο το έργο, την περιοχή, και τις υπηρεσίες που θα προσφέρονται από αυτούς που θα διαχειρίζονται μελλοντικά το έργο .

Έχοντας ως γνώμονα ότι ο Ν. Έβρου θα διαδραματίσει έναν σημαντικό ρόλο στις μεταφορές τόσο στο χώρο της Ν/Α Ευρώπης όσο και των χωρών εξ ανατολών (όπως Τουρκία, Ιράν, Υπερκαυκάσιες & Μεσανατολικές Χώρες κ.ά) θα έπρεπε ο συνολικός σχεδιασμός να ήταν άλλων προδιαγραφών.

Άλλωστε και στον σχεδιασμό της Εγνατίας Οδού ο συγκεκριμένος άξονας συνδέεται με τον Πανευρωπαϊκό Άξονα ΙΧ που μας συνδέει με Βουκουρέστι, Κίεβο & Ελσίνκι. Ωστόσο θα παραλάβουμε έναν αυτοκινητόδρομο με γεωμετρικά χαρακτηριστικά και χάραξη, όπως αυτά έχουν μελετηθεί με δεδομένα κυκλοφορίας πριν από 40 χρόνια.

Επανερχόμενοι στο ζήτημα της χρηματοδότησης του τμήματος του έργου Αρδανίου – Μάνδρας από το Π.Ε.Π. της Π.Α.Μ.Θ. με 38 εκ. διαπιστώνεται ότι η Π.Α.Μ.Θ. χρηματοδότησε ένα έργο για την αναβάθμιση του οδικού δικτύου της, κάτι που δεν πραγματοποιείται στον χρόνο και με τις προδιαγραφές που θα έπρεπε, για λόγους που δεν αφορούν την Περιφέρεια αλλά όσους διαχειρίζονται κι έχουν την αρμοδιότητα του έργου (Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών).

Ως συνέπεια θα παραδοθεί ένα έργο με :

  • Πέντε ανισόπεδους κόμβους λιγότερο,
  • Με την παράκαμψη του οικισμού Προβατώνα σε αδιευκρίνιστο χρόνο ολοκλήρωσης,
  • Με τα αυτά γεωμετρικά μεγέθη οδοστρώματος, σε σχέση που διαθέτει το υπάρχον εθνικό δίκτυο το οποίο κατασκευάστηκε εδώ & 30 χρόνια περίπου.

Όλα τα παραπάνω θα είναι σε βάρος της ασφάλειας των διερχομένων, χωρίς  προβλέψεις για το μέλλον της περιοχής και της αύξησης του κυκλοφοριακού φόρτου και φυσικά σε βάρος της τοπικής κοινωνίας, αφού η ίδια χρηματοδοτεί το έργο από χρήματα που αναλογούν στην Περιφέρεια και θα μπορούσαν να διοχετευτούν σε άλλα έργα υποδομής που έχει ανάγκη η περιοχή.

Τέλος θα πρέπει να επισημανθεί ότι το έργο έχει χαρακτηριστεί ως έργο Εθνικής σημασίας στο σύνολό του κατά την κατασκευή του και έτσι θα πρέπει να παραμείνει και στην λειτουργία του. Αυτό σημαίνει ότι η διαχείριση και η συντήρηση του θα πρέπει να μεταβιβαστεί στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και να μην αφεθεί στην Τοπική Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση η οποία ως γνωστόν έχει ελάχιστα μέσα και πενιχρούς οικονομικούς πόρους.

Διαφορετικά θα πρέπει για κάθε έτος να υπάρχει γενναία χρηματοδότηση στην Περιφέρεια Αν. Μακεδονίας και Θράκης για την συντήρηση του, προκειμένου να μπορεί να ανταποκρίνεται στο σύνολό των απαιτήσεων.

Έχοντας υπόψη όλα τα παραπάνω καλείται ο Υπουργός να απαντήσει στα παρακάτω ερωτήματα:

  • Πότε υπολογίζετε ότι θα ολοκληρωθούν οι διαδικασίες για τις  απαλλοτριώσεις που απομένουν σε εκκρεμότητα σε όλο το τμήμα & ιδιαίτερα  στην Περιοχή Λύρας, Προβατώνα & Θυμαριάς; 

. Έχετε σχεδιάσει να χρηματοδοτήσετε την Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας & Θράκης   με ισάριθμα οικονομικά ποσά που διέθεσε μέχρι σήμερα προκειμένου να ολοκληρώσει τα ώριμα έργα της ;

  • Τέλος πότε υπολογίζετε να ολοκληρώσετε τα έργα του οδικού καθέτου άξονα στο σύνολο του ;