Δημοσχάκης Αναστάσιος

Η κατασκευή νέου τελωνείου στο Σημείου Εισόδου-Εξόδου Κήπων Αλεξ/πολης θα απογειώσει αναπτυξιακά τον Έβρο & την Β/Ελλάδα! Κατάθεση Γραπτής Ερώτησης

Γραπτή Ερώτηση προς τους Υπουργούς Οικονομικών, Υποδομών-Μεταφορών, Εξωτερικών, Προστασίας του Πολίτη & Αγροτικής Ανάπτυξης-Τροφίμων κατέθεσε ο Βουλευτής Έβρου κι Επίτιμος Αρχηγός της Αστυνομίας, Αν.Δημοσχάκης σχετικά με την κατασκευή Νέου Τελωνείου στο σημείο Εισόδου-Εξόδου Κήπων μέσω Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ).

Το συνοριακό σημείο των Κήπων Αλεξ/πολης το οποίο αποτελεί μια από τις σημαντικότερες πύλες εισόδου προσώπων & εμπορευμάτων από τρίτες χώρες στην Ε.Ε., υστερεί σε στελεχιακό δυναμικό, επιστημονικά εργαστήρια καθώς και σε βασικές υποδομές με αποτέλεσμα να υπολειτουργεί, την ίδια χρονική στιγμή που τα αντίστοιχα τελωνεία των όμορων χωρών (Βουλγαρία, Τουρκία), είναι επαρκή & λειτουργικά!!

Πρόκειται για ένα ζήτημα το οποίο ο βουλευτής αναδεικνύει σταθερά και αταλάντευτα, αρχής γενομένης την προηγούμενη κοινοβουλευτική περίοδο, αξιοποιώντας τα διαθέσιμα μέσα κοινοβουλευτικού ελέγχου (βλ. σχετική Γραπτή Ερώτηση https://www.dimoschakis.gr/%CE%BA%CE%B1%CF%84%CE%AC%CE…/, Επίκαιρη Ερώτηση https://www.dimoschakis.gr/%CE%BA%CE%B1%CF%84%CE%AC%CE…/ και την συζήτηση της Επίκαιρης https://www.dimoschakis.gr/%CF%83%CF%85%CE%B6%CE%AE%CF…/), χωρίς όμως η απελθούσα κυβέρνηση να προβεί στην παραμικρή ενέργεια αναβάθμισης των υφιστάμενων υποδομών!

Ο Βουλευτής υπογραμμίζει ότι η έλλειψη των υποδομών, όπως οι Σταθμοί Ελέγχου Αυτοκινήτων (ΣΕΑ) ή αυτοτελών χώρων ελεγχόμενης στάθμευσης καθώς και η έλλειψη υποδομών γενικού ελέγχου, δημιουργούν επικίνδυνες συνθήκες και χρόνους αναμονής των διερχομένων φορτηγών, μειώνοντας τη Χώρα!!

Ενώ παράλληλα, υπογραμμίζεται ότι ο συνοριακός Σταθμός των Κήπων, θα μπορούσε να διοχετεύσει κυκλοφοριακούς φόρτους στην πολυδάπανη Νέα Εγνατία αποσβένοντας έτσι ένα τεράστιο δημόσιο έργο που δεν επιτελεί πλήρως τον σκοπό κατασκευής του!!

Με την νέα κοινοβουλευτική του παρέμβαση, αναδεικνύει εκ νέου την καινοτόμο πρότασή του να δημιουργηθούν συνοριακά πάρκα ή “οικονομικά χωριά”, με χώρους αναμονής, χώρους εστίασης, στάθμευσης κ.ά, τα οποία θα πλαισιώνουν τις λειτουργίες του Σημείου Εισόδου Εξόδου, σε παρακείμενες εκτάσεις, συμβάλλοντας στην οικονομική ανάπτυξη αλλά και ανάταση της περιοχής!

Παράλληλα, μέσω του κοινοβουλευτικού ελέγχου έχει αναδείξει την αναγκαιότητα υλοποίησης & κατασκευής νέας Γέφυρας στην συνοριακή δίοδο Κήποι–Ύψαλα, ένα έργο με εθνικές προεκτάσεις το οποίο έχει συμφωνηθεί από το 2004!! (Βλ. Επίκαιρη Ερώτηση https://www.dimoschakis.gr/%CE%BD%CE%AD%CE%B1-%CE%B3%CE…/ & την τελευταία απάντηση https://www.hellenicparliament.gr/…/67715b…/10793980.pdf).

Ο Βουλευτής ρωτά τους αρμόδιους Υπουργούς, αν συμπεριλαμβάνεται στον προγραμματισμό τους η δημιουργία ενός νέου υπερσύγχρονου Σημείου Εισόδου-Εξόδου μέσω Σύμπραξης Ιδιωτικού και Δημόσιου Τομέα (ΣΔΙΤ) προκειμένου να αξιοποιηθούν τα γεωστρατηγικά & γεωγραφικά πλεονεκτήματα της περιοχής μας, καθώς και ποιο είναι το στάδιο στο οποίο βρίσκεται το έργο κατασκευής Νέας Γέφυρας στην συνοριακή δίοδο Κήποι–Ύψαλα.

Ενώ συνάμα, ρωτά αν οι υφιστάμενες υποδομές και το στελεχιακό δυναμικό του Σημείου Εισόδου- Εξόδου των Κήπων καλύπτουν τις νέες προδιαγραφές λειτουργίας που προβλέπει η ΕΕ για τα Ευφυή Σύνορα, σχέδιο που αναμένεται να εφαρμοστεί από 1/1/2022 στο πλαίσιο του καθεστώτος λειτουργίας του Σένγκεν, που αποτελεί ένα σπουδαίο & πολύτιμο κεκτημένο το οποίο δεν θα πρέπει να διακινδυνέψει…!!

Ακολουθεί αναλυτικά η Γραπτή Ερώτηση :

ΘΕΜΑ: Κατασκευή Νέου Τελωνείου στο σημείο Εισόδου-Εξόδου Κήπων Έβρου μέσω Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ)

Το Τελωνείο Κήπων, Αλεξ/πολης, Έβρου το οποίο αποτελεί μια από τις σημαντικότερες πύλες εισόδου εμπορευμάτων από τρίτες χώρες στην Ε.Ε. παρουσιάζει σοβαρές ελλείψεις και υστερεί έναντι των συνορευόντων.

Την ίδια ώρα στην Βουλγαρία και στην Τουρκία τα αντίστοιχα τελωνεία τους είναι πλήρως στελεχωμένα και εξοπλισμένα τόσο από άποψης μέσων ελέγχου όσο και εγκαταστάσεων.

Αποκαρδιωτική και επικίνδυνη είναι η εικόνα της τεράστιας ουράς (έως και 7 χλμ!) των φορτηγών & ψυγείων που σταθμεύουν παράνομα & επικίνδυνα πάνω στον αυτοκινητόδρομο, αχρηστεύοντας την ΛΕΑ (Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης)!!

Η έλλειψη Σταθμών Ελέγχου Αυτοκινήτων (ΣΕΑ) ή αυτοτελών χώρων ελεγχόμενης στάθμευσης, δημιουργεί επικίνδυνες συνθήκες αναμονής, ιδιαίτερα κατά τη διάρκεια ακραίων καιρικών συνθηκών, μέχρι να διενεργηθούν οι απαραίτητοι έλεγχοι οι οποίοι σχετίζονται με τα εμπορεύματα.

Οι υποδομές γενικού ελέγχου είναι ελλιπείς με χαρακτηριστικό παράδειγμα την απουσία επιστημονικών εργαστηρίων δειγματολογικού ελέγχου προϊόντων φυτικού & ζωϊκού κεφαλαίου, τα οποία δυστυχώς αποστέλλονται στην Κομοτηνή (!) με την συνεπακόλουθη καθυστέρηση & ταλαιπωρία του Τελωνείου γενικά, αλλά & των μεταφορικών εταιρειών..

Οι συγκεκριμένες συνθήκες λειτουργούν αποτρεπτικά για τις μεγάλες εξαγωγικές και μεταφορικές εταιρείες της Μ.Ανατολής, των Ασιατικών και των Παρευξείνιων Χωρών καθώς & της Τουρκίας οι οποίες επιλέγουν άλλες διαδρομές μεταφοράς των εμπορευμάτων προς τη Δύση.

Η συνέπεια είναι να χάνονται κυκλοφοριακοί φόρτοι υπέρ της λεγόμενης “παραεγνατίας” Κωνσταντινούπολης, Αδριανούπολης & Καπετάν Αντρέ’ι’βο..

Αυτό οδηγεί σε απαξία την Ν.Εγνατία, ένα κοστοβόρο έργο το οποίο αποτέλεσε προτεραιότητα του Ελληνικού Κράτους για δεκαετίες.

Επανέρχομαι στην πρόταση δημιουργίας συνοριακών πάρκων ή οικονομικών «χωριών», ειδικού καθεστώτος, τα οποία θα πλαισιώνουν τις λειτουργίες του Σημείου Εισόδου Εξόδου, σε παρακείμενες εκτάσεις.

Με το καθεστώς Σύμπραξης Ιδιωτικού και Δημόσιου Τομέα (ΣΔΙΤ) δύνανται να συσταθούν υποδομές διαμονής, χώροι ελεγχόμενης στάθμευσης, συνεργεία αυτοκινήτων, χώροι εστίασης, εμπορικά πολυκαταστήματα, δομές ιατρικής περίθαλψης κ.ά., προκειμένου το «σύμπλεγμα» αυτό να αποτελέσει προορισμό για τους οδηγούς φορτηγών ψυγείων αλλά και για τους λοιπούς διερχόμενους.

Η συγκεκριμένη επένδυση θα αποβεί προσοδοφόρα τόσο για τον ιδιωτικό τομέα, όσο και για το ελληνικό κράτος το οποίο θα «εισπράξει» οφέλη από την αύξηση της κίνησης αλλά κι από την ανάσχεση απώλειας σκληρού συναλλάγματος!!

Προφανώς μια απλή αναβάθμιση των υφιστάμενων υποδομών θα αποτελέσει μια βραχυπρόθεσμη ή μεσοπρόθεσμη λύση, η οποία όμως δεν είναι αντάξια της δυναμικής του γεωστρατηγικού σημείου!!

Η κύρια Πύλη της Ευρώπης προς ανατολάς θα πρέπει να διαθέτει νέες υπερσύγχρονες υποδομές, να προσφέρει γρήγορες υπηρεσίες στους διερχόμενους επισκέπτες/επαγγελματίες και να καλύπτει όλες τις Ευρωπαϊκές προδιαγραφές λειτουργίας κι απόδοσης!!

Τα Ευφυή Σύνορα της Ευρώπης, το αναβαθμισμένο πλαίσιο λειτουργίας των Σημείων Εισόδου Εξόδου που εντάσσονται στο καθεστώς Σένγκεν είναι σαφές ότι προβλέπουν αναβαθμισμένο εξοπλισμό κι εκπαιδευμένο προσωπικό.

Μάλιστα το Σημείο στους Κήπους είχε συμμετάσχει στην πιλοτική εφαρμογή του προγράμματος το 2015.Το Σύστημα Πληροφοριών Schengen (SIS) είναι το ευρύτερα χρησιμοποιούμενο και μεγαλύτερο σύστημα ανταλλαγής πληροφοριών για την ασφάλεια και τη διαχείριση των συνόρων στην ΕΕ.

Το νέο συστήματος εισόδου / εξόδου & του προγράμματος εγγεγραμμένων ταξιδιωτών, παράλληλα με την αναθεώρηση του Συστήματος Πληροφοριών Schengen(SIS II) έχει στόχο την βελτίωση της διαχείρισης των εξωτερικών συνόρων των κ-μ Schengen, την καταπολέμηση της παράνομης μετανάστευσης, την παροχή άμεσα επιχειρησιακών πληροφοριών για τους «overstayers» και η διευκόλυνση της διέλευσης των συνόρων («bonna fide travelers»).

Τα Σημεία Εισόδου- Εξόδου στον Ν.Έβρου όπως και στην λοιπή Χώρα αξιολογούνται ήδη ως προς της επάρκεια και τις δυνατότητες προσαρμογής στις απαιτήσεις των νέων συστημάτων ελέγχου.

Το κεκτημένο Σένγκεν οφείλουμε να το διαφυλάξουμε ως πολύτιμο ευρωπαϊκό «θησαυρό» και να δημιουργήσουμε τις υποδομές προσαρμογής στις νέες απαιτήσεις.

Στο παρελθόν έχει εκπονηθεί μελέτη δημιουργίας καινούργιου Τελωνείου ύψους 30 εκ. ευρώ περίπου, μέσω ΣΔΙΤ και η οποία έχει παραμείνει δίχως περαιτέρω εξέλιξη, ένα έργο για το οποίο θεωρείται πως η απόσβεση του κόστους του θα πραγματοποιηθεί εντός 3-4 χρόνων.

Η κατασκευή Νέας Γέφυρας στην συνοριακή δίοδο Κήποι–Ύψαλα αποτελεί ένα φιλόδοξο έργο εθνικής σημασίας, που συμφωνήθηκε από το 2004 (Ευρωπαϊκός Διάδρομος Μεταφορών Θεσσαλονίκης-Κωνσταντινούπολης), επικυρώθηκε από το Ελληνικό Κοινοβούλιο το 2007, από το Τουρκικό Κοινοβούλιο το 2012, ενώ το 2013 πραγματοποιήθηκε στην Αδριανούπολη συνάντηση της Μικτής Επιτροπής Σχεδιασμού και Παρακολούθησης του Έργου, προκειμένου να εγκριθούν τα τοπογραφικά και να υπογραφεί μνημόνιο συνεργασίας.

Μέσω κοινοβουλευτικών ενεργειών μου, οι οποίες κορυφώθηκαν με Επίκαιρη Ερώτηση (βλ. https://www.dimoschakis.gr/%CE%BD%CE%AD%CE%B1-%CE%B3%CE…/), διεκδίκησα την προώθηση του ζητήματος το οποίο είναι αντιληπτό ότι εντάσσεται στο ευρύτερο πλαίσιο διαχείρισης των ελληνοτουρκικών σχέσεων, ωστόσο όμως παραμένει κοινά επωφελής στόχος.

Στην τελευταία απάντηση (βλ. https://www.hellenicparliament.gr/…/67715b…/10793980.pdf) μέσω του κοινοβουλευτικού ελέγχου αναφέρεται εκ μέρους της αναδόχου εταιρίας ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε, ότι έχουν ολοκληρωθεί οι βασικές μελέτες (οδοποιίας, γέφυρας, γεωτεχνική έρευνα, περιβαλλοντικών επιπτώσεων & τοπογραφική αποτύπωση).

Τέλος αναφέρεται ότι με την 140357 /19-12-2017 απόφαση του Αναπλ. Υπουργού Οικονομίας είχε εγκριθεί η χρηματοδότηση από Εθνικούς Πόρους (Π.Δ.Ε) ποσού 2,5 εκ. ευρώ για τις μελέτες του Συνοριακού Σταθμού Κήπων και της Γέφυρας Συνοριακού Σταθμού Κήπων οι οποίες πρέπει να προχωρήσουν παράλληλα λόγω χωροταξικής και λειτουργικής συνάφειάς τους.

Κλείνοντας θυμίζω ότι ο νυν Πρωθυπουργός Kyriakos Mitsotakis επισκεπτόμενος τον Ν.Έβρου ως νεοεκλεγείς πρόεδρος της ΝΔ, επέλεξε ως πρώτο σημείο επίσκεψης τον Συνοριακό Σταθμό Κήπων, αναθέτοντάς μου την ευθύνη να συνεχίζω να αναδεικνύω το ζήτημα της αναβαθμισμένης λειτουργίας του.

Με βάση τα παραπάνω ερωτάσθε:

1. Εντάσσεται στο προγραμματισμό σας η κατασκευή ενός νέου Τελωνείου στο σημείο Εισόδου-Εξόδου Κήπων μέσω Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ);

2. Σε ποιο στάδιο βρίσκεται το έργο κατασκευής Νέας Γέφυρας στην συνοριακή δίοδο Κήποι–Ύψαλα;

3. Καλύπτουν οι υπάρχουσες υποδομές και το στελεχιακό δυναμικό του Σημείου Εισόδου- Εξόδου των Κήπων τις νέες προδιαγραφές λειτουργίας που προβλέπει η ΕΕ για τα Ευφυή Σύνορα, σχέδιο που αναμένεται να εφαρμοστεί από 1/1/2022 στο πλαίσιο του καθεστώτος λειτουργίας του Σένγκεν;